IPCC:n 5. arviointiraportin osaraportin 3 infografiikat kuvaavat ilmastonmuutoksen hillintää

Infografiikka

Hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC julkaisi huhtikuussa 2014 viidennen arviointiraporttinsa kolmannen osan, joka keskittyy ilmastonmuutoksen hillintään. VTT ja ympäristöministeriö ovat tuottaneet raportin keskeisimmistä viesteistä suomenkielistä infografiikkaa eli kuvia, jotka ovat vapaasti median ja kansalaisten käytettävissä.

Huom. Kuvia käytettäessä lähteenä tulee mainita VTT, ympäristöministeriö ja Ilmasto-opas.fi.

Infografiikka on saatavilla kokonaisen PDF-tiedoston lisäksi yksittäisinä kuvina PNG-muodossa. Kuvat on jaoteltu teemoittain sisällysluettelosta löytyvien otsikoiden alle. Yksittäisen kuvan avaaminen suuremmaksi tietokoneen selaimessa: klikkaa kuvaa oikealla hiirennäppäimellä ja valitse ”Avaa uudessa välilehdessä”.

Kaikki infografiikat yhtenä tiedostona

Kasvihuonekaasupäästöt alueittain

Maailman hiilidioksidipäästöjen kehitys alueittain 1850-2010.

Kuva 1. Maailman hiilidioksidipäästöjen kehitys alueittain 1850-2010.

OECD-maiden ja OECD:n ulkopuolisten maiden hiilidioksidipäästöt.

Kuva 2. OECD-maiden ja OECD:n ulkopuolisten maiden hiilidioksidipäästöt: vasemmalla toteutuneet kokonaispäästöt ja arviot tulevista päästöistä, oikealla arvio tulevista päästöistä henkilöä kohti.

Kasvihuonekaasupäästöt toimialoittain

Maailman kasvihuonekaasupäästöjen kehitys toimialoittain 1970-2010.

Kuva 3. Maailman kasvihuonekaasupäästöjen kehitys toimialoittain 1970-2010.

Kasvihuonekaasupäästöt toimialoittain Suomessa ja maailmassa vuonna 2010.

Kuva 4. Kasvihuonekaasupäästöt toimialoittain Suomessa ja maailmassa vuonna 2010.

Nykyiset kasvihuonekaasupäästöjen vähennyslupaukset

Nykyiset kasvihuonekaasujen päästövähennyslupaukset ja RCP-kasvihuonekaasuskenaariot.

Kuva 5. Nykyiset kasvihuonekaasujen päästövähennyslupaukset ja RCP-kasvihuonekaasuskenaariot.

Päästöjen vähennysmahdollisuudet

Eri sektorien kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2050 suhteessa nykyhetkeen matalan päästötason skenaarioiden mukaan.

Kuva 6. Eri sektorien kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2050 suhteessa nykyhetkeen matalan päästötason skenaarioiden mukaan.

Energiantuotannon päästöt ja niiden hillintä

Maailman energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästövähennystoimia.

Kuva 7. Maailman energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästövähennystoimia.

Vasemmalla eri energiantuotannon teknologioiden kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset, oikealla hillintätoimia energiasektorilla.

Kuva 8. Vasemmalla eri energiantuotannon teknologioiden kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset, oikealla hillintätoimia energiasektorilla.

Rakennussektorin päästöt ja niiden hillintä

Rakennussektorin maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästövähennystoimia.

Kuva 9. Rakennussektorin maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästövähennystoimia.

Vasemmalla rakennussektorin energiankulutuksen kehitys alueittain ja oikealla hillintätoimia rakennussektorilla.

Kuva 10. Vasemmalla rakennussektorin energiankulutuksen kehitys alueittain ja oikealla hillintätoimia rakennussektorilla.

Maa- ja metsätalous sekä muu maankäyttö -sektorin päästöt ja niiden hillintä

Maa- ja metsätalous sekä muu maankäyttö -sektorin maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästöjen vähentämistoimia.

Kuva 11. Maa- ja metsätalous sekä muu maankäyttö -sektorin maailmanlaajuisten hiilidioksidipäästöjen arvioitu muutos vuoteen 2050 mennessä ilman päästöjen vähentämistoimia.

Vasemmalla taloudellisesti kannattavat hillintätoimet maa- ja metsätalous sekä muu maankäyttö -sektorilla vuonna 2030 ja oikealla esimerkkejä sektorin hillintäkeinoista.

Kuva 12. Vasemmalla taloudellisesti kannattavat hillintätoimet maa- ja metsätalous sekä muu maankäyttö -sektorilla vuonna 2030 ja oikealla esimerkkejä sektorin hillintäkeinoista.

Liikennesektorin päästöt ja niiden hillintä

Vasemmalla maailmanlaajuinen matkustajaliikenteen kehitys, oikealla tavarakuljetusmäärän kehitys vuoteen 2050 mennessä.

Kuva 13. Vasemmalla maailmanlaajuinen matkustajaliikenteen kehitys, oikealla tavarakuljetusmäärän kehitys vuoteen 2050 mennessä.

Vasemmalla liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvioitu kasvu, oikealla hillintätoimia liikennesektorilla.

Kuva 14. Vasemmalla liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvioitu kasvu, oikealla hillintätoimia liikennesektorilla.

Teollisuussektorin päästöt ja niiden hillintä

Teollisuussektorin maailmanlaajuinen hiilidioksidipäästöjen muutos vuoteen 2050 mennessä.

Kuva 15. Teollisuussektorin maailmanlaajuinen hiilidioksidipäästöjen muutos vuoteen 2050 mennessä.

Vasemmalla teollisuuden kasvihuonekaasupäästöjen kehitys vuoden 2010 tasoon verrattuna, oikealla hillintätoimia teollisuussektorilla.

Kuva 16. Vasemmalla teollisuuden kasvihuonekaasupäästöjen kehitys vuoden 2010 tasoon verrattuna, oikealla hillintätoimia teollisuussektorilla.

Hillintäkustannukset

Kahden asteen tavoitteeseen vaadittavat hillintäkustannukset, osuus maailmanlaajuisesta bruttokansantuotteesta.

Kuva 17. Kahden asteen tavoitteeseen vaadittavat hillintäkustannukset, osuus maailmanlaajuisesta bruttokansantuotteesta.

Kansainvälinen yhteistyö

Kansainvälisen ilmastopolitiikan ohjauskeinoja ja mekanismeja.

Kuva 18. Kansainvälisen ilmastopolitiikan ohjauskeinoja ja mekanismeja.

 Lähteet: [1]

  • Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC, 2014. Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer, O., Pichs-Madruga, R., Sokona, Y., Farahani, E., Kadner, S., Seyboth, K., Adler, A., Baum, I., Brunner, S., Eickemeier, P., Kriemann, B., Savolainen, J., Schlömer, S., von Stechow, C., Zwickel T. & Minx, J. C. (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom & New York, NY, USA. 1435 p. http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg3/

Tuottajatahot

  • Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
  • Ympäristöministeriö